موسسه پارسیان بهکلام

تدریس خصوصی آیلتس|تدریس خصوصی تافل|تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی

موسسه پارسیان بهکلام

تدریس خصوصی آیلتس|تدریس خصوصی تافل|تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی

موسسه بین المللی پارسیان به کلام با هدف ارائه خدمات متمایز در صنعت آموزش زبان در همه سطوح از پایه تا آزمون های بین المللی، همراه شما زبان آموزان خواهد بود.

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

آشنایی با روش تدریس clt در آموزش زبان

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴ ب.ظ

روش تدریس clt که مخفف کلمه Communicative Language Teaching است رویکردی است که هدف اصلی آن توانایی برقراری ارتباط بین زبان آموزان است و دیگر از نکات دستوری (grammar) استفاده نمیشود.مهمترین ویژگی تدریس به روش ارتباطی این است که در آن با بازی؛حل مسئله؛نقش پذیری به یادگیری زبان میپردازید.

در روش تدریس CLT چند نکته وجود دارد:

  • ارائه متون اصلی زبان مثل مجله ها ، داستان ها ، فیلم ها و …
  • یادگیری همزمان و مکالمه ای با استفاده از زبان مقصد
  • دقت و توجه زبان آموزان تنها به خود زبان نیست و درگیر روند یادگیری میشوند
  • سعی و تلاش برای بردن فعالیت های داخل کلاس به خارج کلاس و انجام دادن آن
  • بیان تجربه ها و داستان های شخصی زبان آموز در کلاس و پیشرفت در روند یادگیری

آموزش زبان به شیوه ارتباطی (clt) را می توان به عنوان بخشی از اصول مرتبط با هدف های آموزش زبان ، چگونگی یادگیری زبان توسط یک زبان آموز ، انواع فعالیت و تمرین های کلاسی دانست که به بهترین وجه یادگیری را راحت تر کنند ، و معلم تنها نقش آموزش دهنده را ندارد.

اجازه دهید هر یک از این مسائل و روش ها را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم.

نکته های روش تدریس clt

هدف آموزش زبان

در آموزش زبان به روش ارتباطی ، هدف تمرکز و دقت بر روی توانایی برقراری ارتباط (communicative competence) می‌باشد. این عبارت به چه معناست؟ این عبارت و اصطلاح را شاید بتوان در مقابل اصطلاح و یا مفهوم توانایی دستوری (grammatical competence) بیشتر شرح داد.

توانایی دستوری‌ ، به داشتن اطلاعاتی از زبان اشاره دارد که بتوان به وسیله  آن جملات را در یک زبان تولید نمود. این توانایی به دانش ایجاد قسمت های مختلف یک جمله مانند : زمانها (tenses) ، نقش کلمات (parts of speech) ،شبه جمله ها (clauses) ، عبارات (phrases) ، الگوهای جمله (sentence patterns) و در مجموع به اینکه جملات و عبارات چگونه ایجاد می شوند اشاره دارد.

توانایی برقراری ارتباط (روش تدریس clt)شامل بخش های مختلف زبان به صورت زیر است:

      •  آگاهی برفهم و تولید انواع مختلف عبارات و متن ها از قبیل قصّه و حکایت ، مصاحبه و مکالمه و گزارش.

      •  آگاهی بر اینکه چگونه از طیف وسیعی از زبان برای اهداف و کارکرد های آن استفاده کنیم (language functions).

      •  دانستن چگونگی حفظ و ارتباط برقرار کردن با وجود داشتن محدودیت‌هایی در دانش زبان مانند استفاده از انواع مختلف روش های ارتباطی

چگونه زبان آموزان به یادگیری یک زبان میپردازند؟

درک ما از فرآیند یادگیری زبان به‌طور قابل ذکری در 30 سال اخیر بسیار تغییر کرده است و CLT تا حدودی پاسخ این تغییرات است.

در دیدگاه‌های گذشته بیشتر بر روی گرامر و توانایی های دستوری تکیه داشتند و یادگیری زبان را به عنوان اجزا تشکیل شده از عادات تکراری میدانستند،آنان بر این باور بودنند که یادگیری زبان با مجبور کردن زبان آموز به نوشتن جملات صحیح و رعایت قواعد آن حاصل میشود و آموزش یاید به طور کامل تحت کنترل مدرس باشد.

در سال های اخیر ، یادگیری زبان از یک روش کاملا متفاوتی مورد استقبال قرار گرفته است. این روش از فرآیندهایی مانند موارد زیر ایجاد میشود.

  • ایجاد تعامل هدف دار و معنی ‌دار از طریق زبان
  • ایجاد همکاری در ایجاد عبارات با معنی
  • برقراری ارتباط معنی‌دار برای رسیدن به درک مشترک بین گوینده و مخاطب

انواع فعالیت و تمرین های کلاسی

در روش تدریس  زبان CLT شیوه های سنتی درس‌ها که روی بخش‌های مختلف دستوری و تمرین از طریق فعالیت‌های کنترل شده مانند حفظ مکالمه‌ و جملات بود کنار گذاشته شده و فعالیت‌های گروهی ، ایفای نقش و کارهای پروژه ای و هرگونه فعالیت گروهی جایگزین آن‌ها شده اند. تفاوت در اصل این فعالیت‌ها باید مورد توجه مدرسان باشد زیرا با فعالیت‌هایی که تا الان برای آموزش زبان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند نمی‌تواند به خواسته اصلی این نگرش که توانایی برقراری ارتباط معنی‌‌دار است رسید. 

در روش تدریس clt از چه تکنیک ها و روش هایی استفاده می شود؟

Authentic materials

باید از آموزش هایی استفاده کرد که شبیه موادی باشد که برای افرادی که زبان مادری آنهاست استفاده شده است. مثلا استفاده معلم از مقالات روزنامه ها، همچنین دادن تکالیفی به زبان آموز مانند گوش دادن به رادیو و تلویزیون.

 

Scrambled sentences

دادن یک متن به زبان آموزان که جملات نامرتب و بهم ریخته است و آن ها باید جملات رو به درستی سرجای خود قرار دهند این روش به زبان آموز تکنیک انسجام زبان را می آموزد

 

Language games

آموزش از طریق بازی میتواند یکی از موثر ترین روش ها باشد زبان آموزان از این بازی ها لذت میبرند و اگر بصورت درست طراحی شود میتواند به آموزش کمک زیادی کند.

 

Picture strip story

به یکی از زبان آموزان در یک گروه؛ یک تکه عکس از داستان داده میشود . او اولین عکس داستان را به بقیه اعضای گروه نشان میدهد و از بقیه میخواهد تا عکس دومی را پیش بینی کنند. و این خود نوعی حل مسئله است و ذهن زبان آموز را به چالش می اندازد.

 

Role play

این تمرین بسیار مهم است زیرا به زبان آموزان فرصت تمرین برقراری ارتباط در نقش های اجتماعی مختلف را میدهد. این تمرین در دو نوع structured و unstructured وجود دارد.

برای درک بهتر این روش پیشنهاد ما به شما شرکت در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه موسسه بهکلام است که مدرسان آن از تمامی متد های جدید استفاده میکنند.

 

 

آزمون آیلتس که یک آزمون بین المللی است برای داوطلبانش از اهمیت بالایی برخوردار است اما حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از دیدن نتایج آزمون احساس کنید که نمره کمتری از آنچه انتظار داشتید کسب کرده اید.در اینجا شما دو راه دارید یا باید دوباره امتحان بدهید یا نسبت به نمره آزمون آیلتس اعتراض بزنید،اینکه شما کدام راه را انتخاب میکنید بستگی به شرایطتان دارد اما اگر تصمیمتان اعتراض زدن است چند نکته را بهتر است بدانید.

  • آیا حاضرید هزینه اعتراض را پرداخت کنید.
  • نمره و مدرک را برای چه زمانی میخواهید!
  • واقعا بر این باور هستید که در تصحیح اشتباه رخ داده است؟

 

بهتر است بخوانید: نحوه محاسبه نمره آزمون آیلتس

 

چگونه باید نسبت به نمره آیلتس اعتراض کنیم؟

شما برای اعتراض به نمره آیلتس میتوانید تنها یک بخش را نام ببرید و یا اینکه تمام بخش ها را بیان کنید در نظر داشته باشید که فقط تا 6هفته پس از امتحان فرصت دارید که درخواست تصحیح دوباره کنید.

کمتر اتفاق افتاده است که در بخش Reading  و Listening نمره تغیری کند اما در بخش Writing و Speaking میتوان امیدی نسبت به تغیر نمره داشت.

برای این کار باید با مرکز آزمونی که در آنجا امتحان دادید تماس بگیرید تا فرم Enquiry on result در اختیارتان بگذارند پس از پرداخت هزینه و کامل کردن فرم همراه با ضمیمه کردن کارنامه حداکثر تا 6 هفته زمان میبرد که نتیجه مشخص شود،در این صورت اگر عجله دارید بهتر است آزمون دوباره دهید.

بعد از اعتراض چه میشود؟

پس از اعتراض موسسه فرم شما را به IDP ارسال میکند.IDP از دوباره برگه ها و صدای ضبط شده را توسط شخص دیگری به غیر از کسی که بار اول نمره شما را داده است تصحیح میکند و پاسخ نهایی را به موسسه برگزار کننده امتحان میفرستد،برای پیگیری باید به محل برگزار کننده امتحان خود مراجعه کنید.توجه داشته باشید که تنها IDP در تغییر نمره شما نقش دارد و موسسه برگزار کننده امتحان نمیتواند برای شما نمره ای کم و یا زیاد کند.

هزینه اعتراض چقدر است؟

برای اطلاع دقیق از هزینه باید به محل برگزاری امتحان مراجعه کنید اما معمولا نصف هزینه آزمون و یا حتی بیشتر است.البته این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که نمره شما تغییر کند و اعتراض شما درست باشد هزینه به شما پس داده خواهد شد.

اینکه شما نسبت به همه بخش ها اعتراض بزنید و یا تنها یک بخش تاثیری در هزینه و مدت زمان آن ندارد به همین دلیل معمولا داوطلبان نسبت به تمام بخش ها اعتراض میزنند.

در صورتی که قصد امتحان دوباره دارید شما میتوانید در کلاس های آموزشی بهکلام که به کسب نمره بهتر شما کمک میکند شرکت کنید: تدریس خصوصی آیلتس

اعتراض حق هر داوطلبی است و اگر واقعا حس میکنید که در نتایج شما خطایی رخ داده است حتما برای بازبینی مجدد اقدام کنید.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

 

 

امروزه تدریس خصوصی زبان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و طرفداران زیادی را پیدا کرده است زیرا جهت راحتی زبان آموزان برگزار میشود و مزایا خاص و متنوع خود را دارد.اما شاید سوالی که برای خیلیا ممکن است بوجود بیاید اطلاع از هزینه این کلاس هاست!به طور کلی عوامل زیادی بر قیمت تدریس خصوصی زبان در منزل تاثیر میگذارد و دارای هزینه های متغیری هستند به همین دلیل نمیتوان قیمت ثابت و دقیقی برای آن در نظر گرفت.

برخی از این دلایل:

  • سطح یادگیری و هوش زبان آموز 
  • مکان و زمان برگزار کردن کلاس 
  • شهر محل تدریس
  • رضایت های دیگر هنرجویان آن مدرس

ما در ادامه به بیان این عوامل به صورت دقیق تر پرداخته و دلایل قیمت گذاری را بررسی میکنیم.

 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت تدریس خصوصی زبان در منزل

  • تجربه مدرس زبان

اولین دلیل که بر قیمت گذاری تاثیر گذار است سابقه و تجربه مدرس است.معمولا مدرس های تازه شروع به کار هزینه کمتری میگیرنند و مدرسان با سابقه هزینه های بالاتری دارنند.

هرچه سابقه مدرس در تدریس بالاتر باشد قطعا از محبوبیت بالاتری برخوردار است زیرا افراد بیشتری را در کسب نمره یا موفقیت در کنکور و یادگیری زبان یاری رسانده اند.

هرچند ممکن است برخی از مدریسن کم سابقه وقت و انرژی بیشتری بگذارنند و از سطح علمی بالایی برخوردار باشند اما نمیتوان سابقه کار را ندید گرفت.

  • تعداد جلسات آموزش زبان

معمولا هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد هزینه هر جلسه کمتر محاسبه میشود و برعکس اگر تعداد جلسات اندک باشد هزینه بالاتر میرود.

البته این مورد کاملا به شخص آموزش دهنده بستگی دارد و نمیتوان برای همه این طور محاسبه کرد.

  • موقعیت جغرافیایی 

مکان هنرآموز هم نقش مهمی در تعیین قیمت دارد هرچه فاصله ای که باید مدرس طی کند بیشتر باشد هزینه هم افرایش پیدا میکند.

  • سطح زبان اموز

سطح زبان اموز هم از جمله دلایل تاثیر گذار بر قیمت است.به طور مثال کلاس های آیلتس و تافل هزینه بسیار بیشتری نسبت به سطح های مقدماتی و پایه دارنند.

بهتر است بخوانید: شهریه کلاس خصوصی آیلتس

  • شیوه و متد های آموزش دهنده

متدی که یک مدرس برای آموزش استفاده میکند تاثیر مستقیمی بر تعیین قیمت دارد.مدرسی که از روش NLP برای زبان آموزانش استفاده میکند هزینه بالاتری دارد نسبت به مدرسی که از روش قدیمی همچنان استفاده میکند.

  • سطح سواد مدرس

قطعا مدرسانی که استاد دانشگاه هستند و یا کتاب های تالیفی زیادی داشتند و یا اینکه یه خاطر نحوه تدریسشان برای کنکور معروف شده اند هزینه های بالاتری دارنند نسبت به دیگر مدرسان.

تمامی مواردی که به ان ها اشاره کردیم عوامل کلی هستند و نمیتوان تنها بر پایه این ها نظر داد و بهترین کار تماس با فرد مدرس است که از قیمت های آن اطلاع پیدا کنید.

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره در این زمینه با موسسه بهکلام تماس بگیرید.

یک توصیه برای کمتر شدن هزینه کلاس ها:

  • سعی کنید کلاس هایتان را به صورت تک نفره برگزار نکنید و اگر امکانش هست کلاس ها به صورت 2 یا 3 نفره باشند مطمئنا خیلی تاثیر منفی در آموزش و یادگیری شما ایجاد نمیشود حتی ممکن است تاثیر مثبت هم داشته زیرا با دیگر زبان آموزان در تعامل هستید.

همچنین شما میتوانید از انواع تخفیف های موسسه بهکلام استفاده کنید.

و در آخر برای تدریس خصوصی زبان در منزل حتما به سراغ استاد های خوب بروید هر چند هزینه آن ها بالاتر است اما در مقابل چیزی که یاد میگیرید کاملا ارزش دارد.