موسسه پارسیان بهکلام

تدریس خصوصی آیلتس|تدریس خصوصی تافل|تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی

موسسه پارسیان بهکلام

تدریس خصوصی آیلتس|تدریس خصوصی تافل|تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی

موسسه بین المللی پارسیان به کلام با هدف ارائه خدمات متمایز در صنعت آموزش زبان در همه سطوح از پایه تا آزمون های بین المللی، همراه شما زبان آموزان خواهد بود.

آشنایی با روش تدریس clt در آموزش زبان

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴ ب.ظ

روش تدریس clt که مخفف کلمه Communicative Language Teaching است رویکردی است که هدف اصلی آن توانایی برقراری ارتباط بین زبان آموزان است و دیگر از نکات دستوری (grammar) استفاده نمیشود.مهمترین ویژگی تدریس به روش ارتباطی این است که در آن با بازی؛حل مسئله؛نقش پذیری به یادگیری زبان میپردازید.

در روش تدریس CLT چند نکته وجود دارد:

  • ارائه متون اصلی زبان مثل مجله ها ، داستان ها ، فیلم ها و …
  • یادگیری همزمان و مکالمه ای با استفاده از زبان مقصد
  • دقت و توجه زبان آموزان تنها به خود زبان نیست و درگیر روند یادگیری میشوند
  • سعی و تلاش برای بردن فعالیت های داخل کلاس به خارج کلاس و انجام دادن آن
  • بیان تجربه ها و داستان های شخصی زبان آموز در کلاس و پیشرفت در روند یادگیری

آموزش زبان به شیوه ارتباطی (clt) را می توان به عنوان بخشی از اصول مرتبط با هدف های آموزش زبان ، چگونگی یادگیری زبان توسط یک زبان آموز ، انواع فعالیت و تمرین های کلاسی دانست که به بهترین وجه یادگیری را راحت تر کنند ، و معلم تنها نقش آموزش دهنده را ندارد.

اجازه دهید هر یک از این مسائل و روش ها را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم.

نکته های روش تدریس clt

هدف آموزش زبان

در آموزش زبان به روش ارتباطی ، هدف تمرکز و دقت بر روی توانایی برقراری ارتباط (communicative competence) می‌باشد. این عبارت به چه معناست؟ این عبارت و اصطلاح را شاید بتوان در مقابل اصطلاح و یا مفهوم توانایی دستوری (grammatical competence) بیشتر شرح داد.

توانایی دستوری‌ ، به داشتن اطلاعاتی از زبان اشاره دارد که بتوان به وسیله  آن جملات را در یک زبان تولید نمود. این توانایی به دانش ایجاد قسمت های مختلف یک جمله مانند : زمانها (tenses) ، نقش کلمات (parts of speech) ،شبه جمله ها (clauses) ، عبارات (phrases) ، الگوهای جمله (sentence patterns) و در مجموع به اینکه جملات و عبارات چگونه ایجاد می شوند اشاره دارد.

توانایی برقراری ارتباط (روش تدریس clt)شامل بخش های مختلف زبان به صورت زیر است:

      •  آگاهی برفهم و تولید انواع مختلف عبارات و متن ها از قبیل قصّه و حکایت ، مصاحبه و مکالمه و گزارش.

      •  آگاهی بر اینکه چگونه از طیف وسیعی از زبان برای اهداف و کارکرد های آن استفاده کنیم (language functions).

      •  دانستن چگونگی حفظ و ارتباط برقرار کردن با وجود داشتن محدودیت‌هایی در دانش زبان مانند استفاده از انواع مختلف روش های ارتباطی

چگونه زبان آموزان به یادگیری یک زبان میپردازند؟

درک ما از فرآیند یادگیری زبان به‌طور قابل ذکری در 30 سال اخیر بسیار تغییر کرده است و CLT تا حدودی پاسخ این تغییرات است.

در دیدگاه‌های گذشته بیشتر بر روی گرامر و توانایی های دستوری تکیه داشتند و یادگیری زبان را به عنوان اجزا تشکیل شده از عادات تکراری میدانستند،آنان بر این باور بودنند که یادگیری زبان با مجبور کردن زبان آموز به نوشتن جملات صحیح و رعایت قواعد آن حاصل میشود و آموزش یاید به طور کامل تحت کنترل مدرس باشد.

در سال های اخیر ، یادگیری زبان از یک روش کاملا متفاوتی مورد استقبال قرار گرفته است. این روش از فرآیندهایی مانند موارد زیر ایجاد میشود.

  • ایجاد تعامل هدف دار و معنی ‌دار از طریق زبان
  • ایجاد همکاری در ایجاد عبارات با معنی
  • برقراری ارتباط معنی‌دار برای رسیدن به درک مشترک بین گوینده و مخاطب

انواع فعالیت و تمرین های کلاسی

در روش تدریس  زبان CLT شیوه های سنتی درس‌ها که روی بخش‌های مختلف دستوری و تمرین از طریق فعالیت‌های کنترل شده مانند حفظ مکالمه‌ و جملات بود کنار گذاشته شده و فعالیت‌های گروهی ، ایفای نقش و کارهای پروژه ای و هرگونه فعالیت گروهی جایگزین آن‌ها شده اند. تفاوت در اصل این فعالیت‌ها باید مورد توجه مدرسان باشد زیرا با فعالیت‌هایی که تا الان برای آموزش زبان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند نمی‌تواند به خواسته اصلی این نگرش که توانایی برقراری ارتباط معنی‌‌دار است رسید. 

در روش تدریس clt از چه تکنیک ها و روش هایی استفاده می شود؟

Authentic materials

باید از آموزش هایی استفاده کرد که شبیه موادی باشد که برای افرادی که زبان مادری آنهاست استفاده شده است. مثلا استفاده معلم از مقالات روزنامه ها، همچنین دادن تکالیفی به زبان آموز مانند گوش دادن به رادیو و تلویزیون.

 

Scrambled sentences

دادن یک متن به زبان آموزان که جملات نامرتب و بهم ریخته است و آن ها باید جملات رو به درستی سرجای خود قرار دهند این روش به زبان آموز تکنیک انسجام زبان را می آموزد

 

Language games

آموزش از طریق بازی میتواند یکی از موثر ترین روش ها باشد زبان آموزان از این بازی ها لذت میبرند و اگر بصورت درست طراحی شود میتواند به آموزش کمک زیادی کند.

 

Picture strip story

به یکی از زبان آموزان در یک گروه؛ یک تکه عکس از داستان داده میشود . او اولین عکس داستان را به بقیه اعضای گروه نشان میدهد و از بقیه میخواهد تا عکس دومی را پیش بینی کنند. و این خود نوعی حل مسئله است و ذهن زبان آموز را به چالش می اندازد.

 

Role play

این تمرین بسیار مهم است زیرا به زبان آموزان فرصت تمرین برقراری ارتباط در نقش های اجتماعی مختلف را میدهد. این تمرین در دو نوع structured و unstructured وجود دارد.

برای درک بهتر این روش پیشنهاد ما به شما شرکت در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه موسسه بهکلام است که مدرسان آن از تمامی متد های جدید استفاده میکنند.

 

 

  • گروه آموزشی بهکلام

نظرات  (۱)

  • سیو کاران
  • اموزشگاه زبان توانش بهترین آموزشگاه تدریس خصوصی زبان فرانسه غرب تهران

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی