آشنایی با روش تدریس clt در آموزش زبان
روش تدریس clt که مخفف کلمه Communicative Language Teaching است رویکردی است که هدف اصلی آن توانایی برقراری ارتباط بین زبان آموزان است و دیگر از نکات دستوری (grammar) استفاده نمیشود.مهمترین ویژگی تدریس به روش ارتباطی این است که در آن با بازی؛حل مسئله؛نقش پذیری به یادگیری زبان میپردازید.
در روش تدریس CLT چند نکته وجود دارد:
- ارائه متون اصلی زبان مثل مجله ها ، داستان ها ، فیلم ها و …
- یادگیری همزمان و مکالمه ای با استفاده از زبان مقصد
- دقت و توجه زبان آموزان تنها به خود زبان نیست و درگیر روند یادگیری میشوند
- سعی و تلاش برای بردن فعالیت های داخل کلاس به خارج کلاس و انجام دادن آن
- بیان تجربه ها و داستان های شخصی زبان آموز در کلاس و پیشرفت در روند یادگیری
آموزش زبان به شیوه ارتباطی (clt) را می توان به عنوان بخشی از اصول مرتبط با هدف های آموزش زبان ، چگونگی یادگیری زبان توسط یک زبان آموز ، انواع فعالیت و تمرین های کلاسی دانست که به بهترین وجه یادگیری را راحت تر کنند ، و معلم تنها نقش آموزش دهنده را ندارد.
اجازه دهید هر یک از این مسائل و روش ها را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم.
هدف آموزش زبان
در آموزش زبان به روش ارتباطی ، هدف تمرکز و دقت بر روی توانایی برقراری ارتباط (communicative competence) میباشد. این عبارت به چه معناست؟ این عبارت و اصطلاح را شاید بتوان در مقابل اصطلاح و یا مفهوم توانایی دستوری (grammatical competence) بیشتر شرح داد.
توانایی دستوری ، به داشتن اطلاعاتی از زبان اشاره دارد که بتوان به وسیله آن جملات را در یک زبان تولید نمود. این توانایی به دانش ایجاد قسمت های مختلف یک جمله مانند : زمانها (tenses) ، نقش کلمات (parts of speech) ،شبه جمله ها (clauses) ، عبارات (phrases) ، الگوهای جمله (sentence patterns) و در مجموع به اینکه جملات و عبارات چگونه ایجاد می شوند اشاره دارد.
توانایی برقراری ارتباط (روش تدریس clt)شامل بخش های مختلف زبان به صورت زیر است:
• آگاهی برفهم و تولید انواع مختلف عبارات و متن ها از قبیل قصّه و حکایت ، مصاحبه و مکالمه و گزارش.
• آگاهی بر اینکه چگونه از طیف وسیعی از زبان برای اهداف و کارکرد های آن استفاده کنیم (language functions).
• دانستن چگونگی حفظ و ارتباط برقرار کردن با وجود داشتن محدودیتهایی در دانش زبان مانند استفاده از انواع مختلف روش های ارتباطی
چگونه زبان آموزان به یادگیری یک زبان میپردازند؟
درک ما از فرآیند یادگیری زبان بهطور قابل ذکری در 30 سال اخیر بسیار تغییر کرده است و CLT تا حدودی پاسخ این تغییرات است.
در دیدگاههای گذشته بیشتر بر روی گرامر و توانایی های دستوری تکیه داشتند و یادگیری زبان را به عنوان اجزا تشکیل شده از عادات تکراری میدانستند،آنان بر این باور بودنند که یادگیری زبان با مجبور کردن زبان آموز به نوشتن جملات صحیح و رعایت قواعد آن حاصل میشود و آموزش یاید به طور کامل تحت کنترل مدرس باشد.
در سال های اخیر ، یادگیری زبان از یک روش کاملا متفاوتی مورد استقبال قرار گرفته است. این روش از فرآیندهایی مانند موارد زیر ایجاد میشود.
- ایجاد تعامل هدف دار و معنی دار از طریق زبان
- ایجاد همکاری در ایجاد عبارات با معنی
- برقراری ارتباط معنیدار برای رسیدن به درک مشترک بین گوینده و مخاطب
انواع فعالیت و تمرین های کلاسی
در روش تدریس زبان CLT شیوه های سنتی درسها که روی بخشهای مختلف دستوری و تمرین از طریق فعالیتهای کنترل شده مانند حفظ مکالمه و جملات بود کنار گذاشته شده و فعالیتهای گروهی ، ایفای نقش و کارهای پروژه ای و هرگونه فعالیت گروهی جایگزین آنها شده اند. تفاوت در اصل این فعالیتها باید مورد توجه مدرسان باشد زیرا با فعالیتهایی که تا الان برای آموزش زبان مورد استفاده قرار میگرفتهاند نمیتواند به خواسته اصلی این نگرش که توانایی برقراری ارتباط معنیدار است رسید.
در روش تدریس clt از چه تکنیک ها و روش هایی استفاده می شود؟
Authentic materials
باید از آموزش هایی استفاده کرد که شبیه موادی باشد که برای افرادی که زبان مادری آنهاست استفاده شده است. مثلا استفاده معلم از مقالات روزنامه ها، همچنین دادن تکالیفی به زبان آموز مانند گوش دادن به رادیو و تلویزیون.
Scrambled sentences
دادن یک متن به زبان آموزان که جملات نامرتب و بهم ریخته است و آن ها باید جملات رو به درستی سرجای خود قرار دهند این روش به زبان آموز تکنیک انسجام زبان را می آموزد
Language games
آموزش از طریق بازی میتواند یکی از موثر ترین روش ها باشد زبان آموزان از این بازی ها لذت میبرند و اگر بصورت درست طراحی شود میتواند به آموزش کمک زیادی کند.
Picture strip story
به یکی از زبان آموزان در یک گروه؛ یک تکه عکس از داستان داده میشود . او اولین عکس داستان را به بقیه اعضای گروه نشان میدهد و از بقیه میخواهد تا عکس دومی را پیش بینی کنند. و این خود نوعی حل مسئله است و ذهن زبان آموز را به چالش می اندازد.
Role play
این تمرین بسیار مهم است زیرا به زبان آموزان فرصت تمرین برقراری ارتباط در نقش های اجتماعی مختلف را میدهد. این تمرین در دو نوع structured و unstructured وجود دارد.
برای درک بهتر این روش پیشنهاد ما به شما شرکت در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه موسسه بهکلام است که مدرسان آن از تمامی متد های جدید استفاده میکنند.