موسسه پارسیان بهکلام

تدریس خصوصی آیلتس|تدریس خصوصی تافل|تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی

موسسه پارسیان بهکلام

تدریس خصوصی آیلتس|تدریس خصوصی تافل|تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی

موسسه بین المللی پارسیان به کلام با هدف ارائه خدمات متمایز در صنعت آموزش زبان در همه سطوح از پایه تا آزمون های بین المللی، همراه شما زبان آموزان خواهد بود.

استراتژی تقویت ریدینگ آیلتس

سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۰۲ ب.ظ

در اینجا  موسسه زبان بهکلام راهکارها و استراتژی هایی برای تقویت و توامند کردن زبان آموزان در مهارت ریدینگ آیلتس بررسی میشود.

هدف اصلی استفاده از استراتژی های مختلف در خواندن، صرفه جویی در زمان است. به خوبی می دانیم که ما باید به 40 سوال در مدت 60 دقیقه پاسخ دهیم. یعنی هر سوال یک و نیم دقیقه به اضافه خواندن متن که جمعاً از حدود 2700 کلمه تشکیل شده اند. در طول دوره آماده سازی آزمون شما باید با خواندن هر روزه متون مختلف اولاً سرعت متوسط خواندن را بالا ببرید؛ سرعت مطلوب خواندن حدوداً 250 کلمه در دقیقه است. آیا تاکنون سرعت خواندن خود را اندازه گرفته اید؟ یک متن فارسی و یک متن انگلیسی انتخاب کنید و به خود یک دقیقه زمان بدهید. پس از اتمام وقت تعداد کلمات خوانده شده را شمارش کنید. با چه سرعتی می خوانید؟ راه دوم این است که کل متن را تا انتها بخوانید و زمان خواندن را به دست آورید سپس تعداد کلمات متن را شمرده و سرعت متوسط خود را محاسبه کنید (براساس تعداد کلمات خوانده شده در دقیقه)

در ابتدا با این تکنیک ها بیگانه اید و احساس راحتی نمی کنید. دوست دارید متن را از ابتدا تا انتها به دقت بخوانید و به درک کامل از متن برسید ولی فراموش نکنید که در امتحان هدف اصلی پاسخ دادن به سئوالات در مدت زمان کوتاه است. با تمرین هر روزه با این سه استراتژی اصلی آشنا می شوید و به آنها عادت می کنید.

1-Skimming : نگاه کلی به متن و سئوالات

این تکنیک یعنی خواندن سریع اما هدف، خواندن جزئیات نیست بلکه شما در واقع به آنالیز کلیات متن می پردازید. حتماً عنوان متن را بخوانید. تعداد پاراگراف ها بشمارید. جمله اول هر پاراگراف (یا قسمت های مختلف متن) را بخوانید و موضوع کلی پاراگراف را حدس بزنید.به کلماتی که در هر پاراگراف زیاد تکرار شده اند توجه کنید.

به خاطر داشته باشید که با این استراتژی شما می توانید به نقشه کلی متن دست پیدا کنید که خود از اهمیت زیادی برخوردار است. پس از یکی دو دقیقه زمان با این روش می توانید به سئوالات زیر پاسخ دهید:

1- موضوع کلی متن چیست؟

2- چند پاراگراف یا بخش در متن وجود دارد؟

3- موضوع هر پاراگراف یا بخش چیست؟

با استفاده از این استراتژی شما نمی توانید جواب سئوالات را بدهید (به استثنای یک نوع سئوال). پس فایده این روش چیست؟ صرفه جویی در زمان و استفاده از نقشه متن. به عبارت دیگر این تکنیک به شما کمک می کند تا بتوانید مکان تقریبی هر سئوال را در حد پاراگراف به دست آورید. مثلاً می­توانید بگویید جواب سئوال 4 باید در پاراگراف C باشد.

نوع دیگری از این تکنیک وجود دارد که شما فقط سئوال های مطرح شده را می خوانید و بر اساس نوع سئوالات و اطلاعات موجود در آنها به نقشه تقریبی متن دسترسی پیدا می کنید.

 

این نوع بخصوص وقتی در تنگنای زمان به سر می برید می تواند راهگشا باشد. مهارت یافتن در هر کدام از این انواع نیاز به تمرین و ممارست هر روزه و مرتب دارد.

پس بیایید از هم اکنون هرگاه متنی در دست داشتید ابتدا نگاه کلی به عنوان و زیرعنوان ها، پاراگراف ها کرده و بعد سئوالات مربوط به متن را بخوانید. سپس سعی کنید به سه سئوال مطرح شده در بالا (اهداف skimming

) پاسخ داده و به نقشه کلی متن برسید. زمانی که به این روش اختصاص می دهید نباید بیشتر از 4-3 دقیقه باشد (بله زمان کوتاهی است!)

2ـScanning

این تکنیک یعنی خواندن سریع برای پیدا کردن جزئیات. با استفاده از تکنیک اول شما توانستید حدس بزنید که جواب مربوط به یک سئوال مثلاً در پاراگراف دوم است اما دقیقاً کجای پاراگراف؟ اینک باید به اسکن کردن پاراگراف یا بخشی از متن بپردازید. در این روش شما فقط به دنبال اطلاعات خاص می گردید و چشم های خود را به سرعت بر روی متن حرکت می دهید. فراموش نکنیم که کلمات موجود در سئوال همیشه در متن تکرار نمی شوند بلکه از کلمات دیگر هم معنی استفاده می شود، پس در این روش به دنبال جزئیات مورد نظر و گاهی کلمات کلیدی موجود در سئوال بگردید. این تکنیک بخصوص زمانی که سئوال از شما درباره جزئیات، نام افراد، مکان ها و ... می پرسد، بسیار مفید است. همانند خواندن کلی، با این روش نیز نمی توانید به جواب دقیق و قطعی سئوالات برسید. پس فایده این روش چیست؟ صرفه جویی در زمان. روش اسکن به شما کمک می کند تا بتوانید مکان تقریبی هر سئوال را در حد جمله به دست آورید. در واقع روش اول محدوده خواندن را در سطح پاراگراف تعیین می کند و روش دوم به شما می گوید جواب باید در این یک یا دو جمله پاراگراف باشد. پس از محدود کردن دایره خواندن به سطح جمله، اینک وقت استفاده از استراتژی سوم فرا می رسد یعنی :

3ـ خواندن جزئیات (Reading for detail)

در این استراتژی شما به خواندن دقیق جملات و کلمات آنها پرداخته و به معنی آنها می­اندیشید. استراتژی اول و دوم به شما کمک می کنند که برای پیدا کردن جواب سئوال ها کجای متن را به دقت بخوانید.

این سه استراتژی از هم جدا نبوده و به مراحل مختلف تقسیم نمی شوند، بلکه شما باید بتوانید در هر لحظه از یک تکنیک به تکنیک دیگر بروید و از آنها به شکل دائمی استفاده کنید. همان طور که ذکر شد در ابتدا آنها برای شما غریبه اند ولی مثل هر مهارت دیگری با تمرین،پس از مدتی به شکل خودکار از آنها استفاده خواهید کرد.

به موارد زیر توجه کنید:

- همیشه نگاهی به زمان داشته باشید. هیچ سئوالی بیش از یک و نیم دقیقه ارزش سرمایه گذاری ندارند. (زمان به سرعت می گذرد)

- همیشه از متن اول شروع کنید که ساده تر است و به تدریج جلو بروید. اگر در جواب دادن به سئوالی به مشکل برخوردید آن را رها کرده و به سئوال بعدی بپردازید. جلوی سئوال رها شده علامت بگذارید، بعداً در صورت داشتن زمان به آن مراجعه خواهید کرد.

- به تمام سئوالات پاسخ بدهید، حتی اگر در مورد جواب سئوالی مطمئن نبودید. در آزمون نمره منفی برای پاسخ های اشتباه منظور نمی گردد.

- دستورالعمل هر دسته سئوال را به دقت بخوانید. معمولاً پس از مدتی بخصوص اگر تجربه زیادی در مورد تست زدن داشته باشید، با یک نگاه متوجه نوع سئوالات خواهید شد. با این وجود دستورالعمل ها را بخوانید. چرا که ممکن است با تجربه قبلی شما متفاوت باشند.

- هدف، پاسخ دادن به حداکثر سوال می باشد؛ اگر بخشی از متن را به درستی و دقت نفهمیدید، مهم نیست.

- به حداکثر تعداد واژه جواب ها، که در دستورالعمل ذکر می شود، توجه کنید.

- به دیکته کلمات بخصوص زمانی که پاسخ ها را در پاسخ نامه وارد می کنید، توجه داشته باشید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی